2012. május 11.

Indul a Facebook alkalmazásboltja

A Facebook is beszáll az online alkalmazásboltok versenyébe, ami a mobilplatformokon már most az uralkodó szoftverértékesítési modell, de lassan betör az asztali számítógépek világába is (Mac OSX-en már van, a Windows 8-ban is lesz). A Facebook megoldása, az App Center néhány alapvető megoldásában különbözik az Apple App Store-jától vagy az Android Markettől – szakértők szerint ennek az az oka, hogy a Facebooknak nem az az elsődleges és egyetlen célja vele, hogy egy csomó pénzt keressen az alkalmazások árából levett százalékon.

Az App Center félig bolt, félig bemutatóterem. A fő érdekessége az az első hallásra üzletileg nehezen indolokható húzás, hogy iOS-re és Androidra írt alkalmazásokat is kínál, és az ilyenek kiválasztásánál egyszerűen átlinkel az Apple vagy a Google piacterére. Ráadásul az így a konkurenciához irányított felhasználó vásárlásai után egy fillér jutalékot sem kap. A közösségi oldalnak mindez azért éri meg, mert egyrészt így óriási kínálatot tud felmutatni, plusz a felhasználók választásai alapján hatékonyabban tud majd nekik célzott hirdetéseket tenni az üzenőfalukra. Külön kategóriát kapnak a Facebookkal a Connect szolgáltatással összeköthető alkalmazások, mint például a Pinterest vagy a Spotify, itt a Facebook arra próbálja rávenni a felhasználókat, hogy a közösségi oldalon keresztül jelentkezzenek be ezekbe a szolgáltatásokba.

Végül ott vannak az összes maradék, a hagyományos alkalmazások, amiknek az ára után a Facebook a szokásos 30 százalékos jutalékot teszi zsebre. Itt az egyetlen kikötés a piactérre bekerüléshez, hogy az alkalmazás platformfüggetlen legyen, vagyis tetszőleges mobilon ugyanaz a szoftverváltozat fusson belőle. Ezt praktikusan a HTML5 szabvány használatával lehet megoldani, a Facebooknak pedig elemi érdeke, hogy az ilyen megoldásokra szoktassa rá a fejlesztőket például az Apple zárt rendszere helyett. Ezzel megszűnne az ugyanabból az alkalmazásból több különféle verzió gyártásának nyűgje, és az alkalmazásokon belüli hirdetési és mikrotranzakciós vásárlási csatornák is kikerülnének az Apple vagy éppen a Google totális kontrollja alól.
Szakértők szerint a Facebook App Center érdekes fordulatot hozhat az alkalmazásboltok és mobilos platformok csatájába a maga új nézőpontjával, a közösségi oldal hatalmas marketingerejéve és felhasználóbázisára támaszkodva.