2012. augusztus 6.

Nyilvánosságra kerülnek az Apple titkai

Sorra derülnek ki az Apple féltve őrzött titkai a cég Samsung elleni, amerikai perében. Néhány napja negyven iPhone és iPad prototípus dizájnja került nyilvánosságra, amiből képet kaphattunk, hogyan készül el egy termék végső dizájnja. Most pedig a cég stratégiájáról, marketinges költségvetéséről, belső kutatásokról derültek ki részletek.
Pénteken Phil Schiller, az Apple marketingért felelős alelnöke ült a tanúk padján a bíróságon. A bemutatott dokumentumokból kiderült, hogy az Apple 647 millió dollárt költött 2007-2011 között az iPhone amerikai népszerűsítésére. A cég az iPad marketingjére 457,2 millió dollárt költött 2010-es megjelenése óta.
A perben nagyon sok szó esik arról, hogy az Apple dizájnerei hogyan dolgoznak, honnan veszik az ötleteiket. Az Apple ezzel próbálja bizonyítani, hogy a Samsung őket másolta. A Samsung pedig azt próbálja igazolni, hogy az ő termékeik mások, az Apple-t pedig a Sony walkmanjei is inspirálták – a bíróság azonban nem engedte a Samsungnak bemutatni az utóbbi állításra vonatkozó dokumentumokat. A cég erre kiadott egy sajtóközleményt erről, nyilvánosságra hozva a benyújtani szándékozott iratokat. Lucy Koh bíró ezért megrótta a céget.

Héthüvelykes iPad

Az is kiderült, hogy 2011 januárjában az Apple egyik vezetője támogatta egy héthüvelykes tablet fejlesztését. Ezt Scott Forstall alelnök ismerte el, ő egyébként a mobilos szoftverekért felelős a cégben. Ez volt az az időszak amúgy, amikor az Apple nyilvánosan megkérdőjelezte a 9,7 hüvelyknél kisebb tabletek létét. A cég egyik vezetője, Eddy Cue azonban elég sokáig használt egy héthüvelykes Samsung tabletet, és azt írta Tim Cooknak, hogy szerinte lesz piaca ezeknek az apróbb gépeknek.
Forstall arról is beszélt, hogy 2004-ben Project Purple néven indult az iPhone fejlesztése. Szokatlan szabályokat állítottak fel, hogyan keressék meg a megfelelő embereket a csoportba. Steve Jobs például megtiltotta, hogy a cégen kívül vegyenek fel embereket a felhasználói felület kialakításához, a cégen belül talált embereket a projekthez.
Különleges biztonsági intézkedéseket is hoztak, például lezártak egy emeletet a székházban, bekamerázták, és belépőkártyákat osztottak a projektben résztvevőknek. A bejárati ajtón Fight Club (Harcosok klubja) feliratot helyeztek el arra utalva, hogy a filmben is az volt az egyik szabály, hogy nem beszélhettek senkinek arról, mit csinálnak. A csapat nagyjából ezer emberből állt.

Szabad a lom

Az iPhone fejlesztésében az volt a nehéz, hogy a csapat tagjai korábban egerekhez és billentyűzetekhez szoktak. A készülék minden egyes elemét úgy kellett kialakítani, hogy érintőkijelzőn működjön. Olyan részleteket is elárult Forstall, hogy ő szabadalmaztatta a duplaklikket a kijelzőn akkor, amikor netezésre használt egy prototípust. Azt vette észre, hogy nagyon sok időt tölt nagyítással, hogy az oldal illeszkedjen a kijelzőhöz. Aztán arra gondolt, hogy egy ilyen erős készülék maga is kitalálhatná, hogy mekkorának kell lennie a nagyításnak, így kifejlesztették ezt a szolgáltatást.
Nem ez az első eset, hogy valamilyen belső információ kerül nyilvánosságra a per miatt. Néhány nappal ezelőtt kiderült, hogy a Samsung egy 11,8 hüvelykes, retina kijelzős tableten dolgozik, amelyet még az idén szeretne piacra dobni.
Az Apple és a Samsung között zajló pereskedés oka, hogy az Apple szabadalomsértéssel vádolta meg a Samsungot: szerintük a vállalat Galaxy S III mobiltelefonja az iPhone formatervezését másolja, és ezért kártérítést követelnek a cégtől.